22/08/2024 | Leestijd 4 minuten

Regen, regen, regen… Wat te doen… in een slecht seizoen?

Zul je nét zien: heb je je best gedaan om in de winkel de mooiste nieuwe zomermode te presenteren… Linnen overhemden, sandalen, slippers, zonnebrillen, schelpjeskettingen... Máár dan… blijft het regenen, en heeft de klant dat allemaal niet nodig. Sterker nog, die klant blijft liever warm en droog thuis. Of hangen net de herfstmode in de schappen, schiet het kwik ineens omhoog. 'Verkeerd' weer. Hoe ga je daar in de winkel mee om?

Regen, regen, regen… Wat te doen… in een slecht seizoen?

Extreme weersomstandigheden retail

Door klimaatverandering krijgen we steeds vaker te maken met extreme weersomstandigheden. En dat merken we in de winkel. Logisch. Hoe blauwer de lucht, hoe voller de winkelstraten. Als het warm en zonnig is zullen mensen eerder naar buiten gaan om geld uit te geven aan terrasjes, winkels en ijssalons, zo staat ook in dit rapport van de Rabobank. Maar tijdens stromende regen, hagelbuien, meters sneeuw of een hittegolf gaan mensen niet op pad om te winkelen. En waarom zouden ze ook, als alles wat je wilt kopen maar één muisklik weg is. Hoe speel je als retailer in op onvoorspelbaar weer? 

Slimme inkoop

Steeds meer winkeliers kiezen voor ‘tussenmode’ die in veel seizoenen draagbaar is. Zo ben je als winkel minder afhankelijk van het weer. Als je minder vooruitkoopt en meer inkoopmomenten per jaar heb, kan je ook sneller reageren op weertrends. En door goed samen te werken met leveranciers en data te delen, kunnen retailers en leveranciers efficiënter inspelen op de vraag en overproductie verminderen. Dat is nog duurzaam ook.

Piekperioden retail

Ook flexibiliteit in seizoensgebonden marketing is belangrijk. Elke branche heeft wel te maken met piekperioden, zoals tuincentra in de lente en sportwinkels rond de wintersportweken en augustus. Veel winkels werken met een jaarlijkse marketingkalender met marketingcampagnes en promoties die zijn afgestemd op het seizoen. Dan is het handig als je flexibel blijft en afhankelijk van het weer een week of wat kunt schuiven. 

Klant staat voorop

Eén van de belangrijkste elementen van een goedlopende winkel is de persoonlijke betrokkenheid. Want het is juist die band, die klanten het vertrouwen geeft om producten te kopen met een hogere marge. Dus staar je niet blind op het aantal klanten, maar focus op de klanten die wél de moeite hebben genomen om langs te komen.  Liever één klant per dag volledig in de watten steken dan honderd klanten zonder aandacht. Neem iemands (regen)jas aan, schenk een cappuccino in, stel vragen en wees je stralende zelf als verkoper.

Creatieve ideeën voor in de winkel

Een lege winkelstraat door slecht weer? Zorg dan zelf voor extra reuring om de klant z’n huis uit te krijgen.  Denk aan het aanbieden van speciale kortingen, promoties of in-store evenementen die aansluiten op verwacht ‘slecht’ weer.

Benut de kansen die er zijn door online en offline te combineren. Want grote kans dat de klant thuis volop zit te scrollen op social media. Dus verras je manager door een leuke TikTok-video te maken, doe een fotoshoot voor op Instagram of bedenk een goede kortingsactie of spaaractie voor Facebook…

En bedenk: na regen komt zonneschijn, zet ‘m op.