“Mijn hele leven ben ik al een gastvrouw”
Monique Oorebeek (58) werkt in De Broekenwinkel in Leusden; een kleine modewinkel met grote ideeën. Ze staat bekend als een vindingrijke aanpakker, maar dat wuift ze al snel weg: “We doen het met zijn allen, hoor! De goede ideeën komen altijd van ons vieren als team.”

Window shoppend inspiratie opdoen
Monique is een slimme tante: “Een tijdje geleden lukte het maar niet om een bepaalde blouse van Petrol te verkopen. Meestal heeft één van ons wel een goed idee om een dergelijk probleem op te lossen, maar dit keer kwamen we er even niet op. Maar toen ik op een dag door de stad liep, ‘window shoppend’ langs de etalages, ontstond ineens een berg inspiratie. Wat als we de blouse over een capuchontrui zouden aantrekken? Dat maakt de look al meteen veel stoerder. Zo kwam de Petrol-blouse in een nieuwe look op één van onze paspoppen. Nou, je snapt al wat er gebeurde… We verkochten deze binnen no time. Zo zie je maar, als je je ogen en oren openhoudt, krijg je ineens een ingeving!”
Als ik een leuke outfit online zet, worden de winkelmandjes van de webshop meteen weer gevuld. Dat geeft voldoening!
Gastvrouw
“Mijn hele leven ben ik al een gastvrouw”, vertelt Monique. “Ik vind het gewoon écht heel leuk om het mensen naar de zin te maken, dus dat doe ik nu al vijftien jaar bij De Broekenwinkel. Een gezellige ontmoetingsplek van het dorp Leusden. We schrijven onze bonnetjes nog uit met een pen en hebben geen etalage – onze paspoppen staan gewoon op straat.”
Genoeg te doen
Monique: “Ik moet zeggen dat ik prima functioneer in dit vreemde jaar. Ik ben niet in mineur, maar mijn positieve instelling helpt ook wel mee. We houden de band met onze klantenkring warm door social media, dat is heel belangrijk. En elke werkdag loop ik weer nieuwsgierig naar de computer, om de online bestellingen te checken.”
Actief op social media
Op de Facebook-pagina van De Broekenwinkel schittert Monique. Ze poseert trots in de nieuwste collectie van De Broekenwinkel, met daaronder een handige link naar de webshop en een gezellig bijschrift: ‘We zijn zo blij dat jullie de weg weten te vinden naar onze webshop en volop bestellen. Dank hiervoor! Heel veel artikelen zijn nu afgeprijsd naar TIEN euro! Zo ook dit fantastische vest…’
Digitale winkelmandjes
Monique: “We proberen elke dag iets te posten op Facebook. Met succes! Want we zien direct resultaat. Als ik een leuke outfit online zet, worden de winkelmandjes van de webshop diezelfde dag alweer gevuld. Dat geeft voldoening. Veel klanten menen het bovendien prettig te vinden dat ik maat 40-42 heb, want dat is gemiddeld, dus geeft veel vrouwen een realistisch beeld van de pasvorm.”
Te popelen
Monique: “We staan te pópelen om weer te beginnen, joh! Het komt ooit weer goed, straks, geloof me, ik zie het helemaal voor me! De lente in aantocht, de zomercollectie in de winkel, de deuren weer open, de klanten die weer terugkeren… Tot die tijd is het ‘schouders eronder’ en hopen op het beste!”