Klantenbestanden zijn een kans
Regelmatig heb ik discussies met woonondernemers over het gebruik van klantenbestanden. Gelukkig hebben veel woonwinkels inmiddels electronische klantenbestanden, maar deze worden weer heel weinig benut.

Door Theo van Elk
Elke klant is een kans
Als ik een discussie hierover voer dan volgen er reacties als “de klant heeft gekocht, dus de komende 10 jaar komt deze niet meer terug” of “wat moet ik communiceren naar mijn klanten, ik heb nooit zoveel nieuws”. Beide reacties zijn zelf bedacht, want de mening van de klant hierover is nooit gevraagd. Wellicht vindt die het wel leuk om regelmatig wat te horen van zijn eigen interieuradviseur?
Klanten zijn kansen en die moeten benut worden. Het is heel zinvol om een aantal keren per jaar (bijv. elk kwartaal) de klant een leuke email nieuwsbrief te sturen met informatie over je bedrijf, over interieurtrends, over de nieuwe collectie etc. Want de klant die al gekocht heeft, kan toch ineens weer klant worden. Voor een andere ruimte in het huis, voor kinderen die hun kamer willen veranderen of gewoon voor een raam waar nog niets voor hangt.
En je kunt tegenwoordig door email nieuwsbrieven klanten snel, efficiënt en goedkoop bereiken. Maar doe het wel professioneel: gebruik bijvoorbeeld een pakket als mailchimp om mooie nieuwsbrieven op te stellen, het adresbestand te importeren en dit op een professionele wijze te laten versturen. En het mooie is: de klant kan zelf beslissen of ze dit leuk vinden, want als het niet op prijs wordt gesteld dan kan men zich uitschrijven. Gewoon doen, je zult merken dat het resultaat oplevert.
Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.