31/07/2015 | Leestijd 3 minuten

Hoe denk jij over de modewereld?

Neem een voorbeeld aan de ‘Top 100’ overzichten - ik vind het gewoon heerlijk tijdverdrijf-. Ken je deze twee al: 100 jaar vrouwenmode in 2 minuten en 100 jaar mannenmode in 3 minuten. De modewereld is al serieus genoeg toch? Er spelen altijd belangrijke issues: verantwoord en duurzaam ondernemen, op de winkelvloer je omzet, uren en marge cijfers halen. Je klanten beter kennen. Je kent al die dingen wel.. allemaal waar.

Hoe denk jij over de modewereld?

Door: Harry Bijl

Af en toe moeten we mode toch ook een beetje met een korreltje zout nemen? Hoezo de nieuwste collecties zijn binnen, de beste winkel of de leukste verkopers? Je moet toch af en toe ook kunnen lachen met elkaar en gewoon lol hebben om kleine onbenullige dingen? Geloof me, als je samen af en toe kan lachen om ons vak en wat we allemaal staan te verkopen..

Karl Lagerfeld kan in zijn boekje ‘Karl’ de modewereld hilarisch relativeren. Zie hier een paar van zijn uitspraken: ‘Zeg wat je wilt, zolang het maar niet waar is.’ ‘Ik heb een hekel aan mensen uit dit beroep die blijven steken in een bepaalde periode en vinden dat de hele wereld gek wordt. De wereld is niet verkeerd de wereld verandert.’ ‘Trendy is de laatste fase voor ordinair.’ ‘Mode is oppervlakkig. Wie er zijn beroep wil van maken, moet zich daarbij neerleggen.’ ‘Mode is veeleer een houding dan een detail in je kledij.’ ‘De kleren moeten jou niet staan, jij moet de kleren staan.’ ‘Ik ben als bederfbare waren: wat ik zeg blijft niet vers.’ (blz.173 Fun)

Zoals Karl ook zegt: ‘IK WIL alles lezen, alles zien, geïnformeerd zijn.’ Hij wil dingen DOEN en ze niet onthouden of erover pochen. Het liefste wil hij vergeten wat hij heeft GEDAAN. Hoe lekker dierlijk is dat? Genieten van je werk en alleen maar vooruit kijken. Voor Karl is werken als ademen en als hij niet ademt zit hij in de puree. Ik kan daar wel wat mee. Jij?

Er staat een nieuw verkoopseizoen voor ons. Natuurlijk moeten we geld verdienen, kunnen adviseren en flexibel zijn. Maar zoals Karl zegt: ‘Wat er op een bepaald moment ook in de lucht hangt, mijn taak is iets voor te stellen, niet om dat op te leggen; wat vrouwen er nadien mee doen, is hun zaak.’ 

En vind ik ook maatschappelijk verantwoord: ‘Volgens mij is mode zowel voor mannen als vrouwen de gezondste motivatie om af te vallen.’ Veel inspiratie, goede verkopen en zoek samen de humor..

Wat hebben wij een leuk vak :)


Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. 'Let's rebel, share vibes & create the future', is zijn motto.

Aanmelden nieuwsbrief  sign up for newsletter