27/07/2020 | Leestijd 4 minuten

“Gek genoeg verkopen we in deze crisistijd relatief veel trouwringen!”

Opvallend feitje: bij Juwelier Keuvelaar in Middelharnis, zijn de afgelopen maanden extra veel verlovings- en trouwringen verkocht. Nota bene tijdens de coronacrisis… We praten erover met medewerker Caroline Wolters (52). Ze werkt al meer dan dertig jaar bij de juwelier. “In dit vak kun je mensen bijstaan tijdens de belangrijkste gebeurtenissen van hun leven!”  

“Gek genoeg verkopen we in deze crisistijd relatief veel trouwringen!”

Caroline: “De klant wil niet zomaar een sieraad. Die wil doorgaans iets verzilveren… Een nieuwe start, een diploma, een grote liefde... Ik wil graag weten welk verhaal daarbij hoort, dat prikkelt mij, elke dag weer… Die zoektocht naar iets waar iemand jarenlang draagplezier van heeft.”  

Normaal gesproken geven we iedereen een hand. Nu zijn we alles aan het ontsmetten.  

Kennis en knowhow 

Caroline: “Het werken in een juwelier is een stuk ingewikkelder dan vroeger. Toen kwamen er veel meer klanten over de vloer die gewoon iets aanwezen uit de tentoonstelling van sieradenmerken: ‘Doet u dat armbandje maar!’. Maar voor zo’n snelle aankoop, kun je tegenwoordig ook het internet afstruinen. De klant die nu nog langskomt, heeft behoefte aan expertise, aandacht en gezelligheid. Daarom vergt het vak meer knowhow en kennis dan vroeger.”  

‘Je ring is fantastisch geworden!’  

Caroline: “Het is leuk om de klant wegwijs te maken. Wat is er mogelijk met al die ongebruikte juweeltjes die normaliter in de kast blijven liggen? Zo kwam een tijdje geleden een dame op bezoek met twee ringen van haar man, waarvan ze niet wist wat ze ermee moest. Ik vroeg wat ze mooi vond, wat was haar stijl? Ze vertelde dat ze al een tijdje een ring van het Nederlandse juwelenmerk Bron op het oog had. “Dan kunnen we die toch namaken?”, zei ik. Ze wist niet wat ze hoorde. ‘Kan dat?’ Zo gingen we aan de slag. Toen de ring werd geleverd, was ik zo trots op het resultaat, dat ik niet kon wachten om de dame in kwestie te bellen... ‘Je ring is echt fantastisch geworden!’ Ja, zulke momenten zijn echt een cadeautje voor mij als verkoper.”   

Geen dagje Zwitserland  

Caroline: “Normaal gesproken organiseren we bij Keuvelaar evenementen. Zoals juwelenpresentaties of tripjes naar de fabrieken van Breitling in Zwitserland of Nanis in Italië… Maar ja, dit jaar niet. We kunnen ook niet meer elke klant die binnenkomt, een hand geven. In plaats daarvan, zijn we de hele dag alles aan het desinfecteren - deurknop, het pinapparaat, de bel… Best een uitdaging. Het is hier bovendien krap. Anderhalve meter afstand is een challenge... Maar de omstandigheden maken ons wel creatief. We organiseren brainstormsessies en zijn de etalage compleet aan het omgooien. Verder geloof ik in de kracht van herhaling op social media - dat doet wonderen voor je zichtbaarheid.”  

Meer trouwringen verkocht 

Caroline: “Gek genoeg verkopen we in deze crisistijd relatief veel verlovings- en trouwringen! De consument is duidelijk toe aan een feestje. Het is dan wel crisis, maar de mensen willen graag iets om naar toe te leven. Het leven moet gevierd worden!” 

Meer weten?

Wil je je kennis en expertise vergroten? In de juweliersbranche kun je tal van opleidingen volgen. Denk aan zilversmid, juwelier, uurwerktechniek, edelsteenkunde of het ontwerpen van sieraden op de computer. Kijk hier voor meer informatie.

Meer info