10/09/2024 | Leestijd 4 minuten

Dé lingeriewinkel voor mannen: het bijzondere verhaal van Mannenwinkel, Groningen

Ze hoeft maar naar een man te kijken om te weten wat voor maat boxer hij heeft. Marianne Kleine Staarman (63) is al sinds 1996 een soort ‘godmother’ op het gebied van ondermode voor heren met haar winkel Mannenwinkel in Groningen. Shorts, slips, pyjama’s, zwembroeken... ‘Als de eerste laag op je huid goed zit, volgt de rest vanzelf.’  

Dé lingeriewinkel voor mannen: het bijzondere verhaal van Mannenwinkel, Groningen

Van ver

“Veel klanten reizen van heinde en verre naar Groningen om naar Mannenwinkel te komen, dat beschouw ik als een groot compliment. Van negentien tot negentig… Je ziet hier mannen van alle leeftijden, vormen en geaardheden voorbijkomen.”

Met mooie details zoals inpakpapier kunnen fysieke winkels het verschil maken

Missie

“Ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin en heb altijd geweten dat ik iets bijzonders wilde doen, met een missie. Het is toch wonderbaarlijk dat er zó veel gespecialiseerde modewinkels zijn voor vrouwen, terwijl lingerie voor mannen onderbelicht blijft. In 1996 begon ik daarom met Mannenwinkel. De zaak zat eerst 25 jaar in de Guldenstraat en nu inmiddels drie jaar in de Zwanenstraat.”

Vuilniszak

“Ik kan het vaak bij een man al zien als zijn onderbroek niet lekker zit. Dan plukt hij aan zijn broekspijpjes. Als ondergoed mooi zit, kun je bij wijze van spreken nog een vuilniszak aantrekken, dan zit de outfit goed.”

Zakken

“Ondergoed is maatwerk. Als je fanatiek sport, heb je baat bij vochtregulerende merken zoals microfiber ondergoed van Björn Borg en Mundo Unico, terwijl wintersporters thermo-ondergoed nodig hebben. Onder studenten zijn de losse, vrolijke boxers van Pockies populair – er zitten zakken in, dat is handig met uitgaan. En merken zoals Calvin Klein en Hugo Boss blijven altijd modieus.”

Openbaring

“Voor een man die voor het eerst in Mannenwinkel komt, is het vaak een openbaring wat er allemaal bestaat... Microvezel, stretchkatoen, biologisch katoen... Er zijn zelfs boxers met speciale 'pouches' die ondersteuning bieden – bijvoorbeeld na een operatie.”  

Bamboe

“Ik wil dat klanten wijzer de deur uitgaan dan ze binnenkwamen. Samen met mijn collega’s probeer ik iets mee te geven over milieuvriendelijkheid. Ik verkoop bijvoorbeeld geen bamboe – een materiaal dat vaak onterecht als milieuvriendelijk wordt gezien, maar veel chemicaliën vergt. De kunstmatige vezel lyocell is een mooier alternatief.”

Cadeauwinkel

"Onze winkel lijkt soms meer op een cadeauwinkel dan op een ondergoedwinkel. Boxers, sokken en pyjama’s worden steeds populairder als geschenk, vooral rond december. We pakken cadeaus zorgvuldig in met mooi papier, stickers en persoonlijke boodschappen. Juist met dit soort details kunnen fysieke winkels het verschil maken."

Sensueel

“Voor een ‘hot date’ hebben we bij Mannenwinkel een speciale sectie met sensueel ondergoed, inclusief lingerieachtige items met kant en andere verfijnde details.”

Gezondheid

"Vaak bieden we in deze winkel niet praktisch comfort, maar ook emotionele ondersteuning en luisterend oor. Er komen bijvoorbeeld weleens vrouwen wiens partner acuut is opgenomen in het ziekenhuis, klanten met eczeem, of klanten die speciaal ondergoed nodig hebben voor het reguleren van de temperatuur van de prostaat…”

Onzeker

“Ik ontving ooit een bijzonder compliment van een moeder met een transgender zoon. De jongen zat midden in zijn transitie. In het begin maakte hij een onzekere indruk. Maar toen hij merkte hoe normaal wij met zijn situatie omgingen, durfde hij z’n verhaal te doen. Zijn moeder zei dat ze heel blij was om onze winkel te hebben bezocht. Zo mooi, dat we onderdeel mogen zijn van zulke intieme momenten.”