Caroline (50) ging van kantoor naar een coffee & conceptstore
Een paar jaar geleden draaide Caroline Oerlemans (50) vanuit haar bureaustoel zó de bruisende wereld van de winkelstraat in. Soms moet je gewoon je gevoel volgen in het leven… En dat gevoel kende ze al sinds haar Hotelschool-tijd. Dus vaarwel: kantoorvergaderingen en hallo: latte macchiato’s, warme plakken bananenbrood en mooie blijmakers. Sees. Coffee & Conceptstore in Hilversum is een lunchroom en conceptstore in één.
Hotelschool
“Jarenlang werkte ik in het bedrijfsleven, maar ik miste het menselijk contact. Al tijdens mijn Hotelschool-tijd wist ik: ooit wil ik in een lunchroom werken. Bij Sees komt dat ideaal tot leven: de mix van horeca en retail. Het is hier levendig: kinderen spelen in de speelhoek, iemand werkt achter zijn laptop, vrienden drinken koffie. Het is echt een huiskamer-gevoel.”
Voor mij is het een sport om alles er tiptop uit te laten zien
Koffiehartje
“De ene keer serveer ik een Bounty-taart of een broodje spicy tonijn, dan weer help ik iemand met een cadeautje scoren. Horeca-ervaring heb je hier niet nodig: met enthousiasme leer je het zo. We krijgen koffietrainingen. Probeer maar eens ‘latte art’ te maken, dus een perfecte vorm zoals een hart in de cappuccino. Ook over het verkoopvak valt genoeg te leren. Nieuwe merken ontdekken, de winkel mooi presenteren, klanten adviseren. Gastvrijheid is veelzijdig.”
Straatgevoel
“Met Sees zitten we op de Gijsbrecht van Amstelstraat, het kloppend hart van Hilversum. De straat bruist: er is zelfs een eigen Instagram-account waar ondernemers elkaar en hun evenementen promoten. Wij doen daar graag aan mee, met inspirerende posts en avonden zoals een Ladies Night met bingo en sieraden. Het zorgt voor reuring en gezelligheid, alsof de hele buurt samen één grote huiskamer vormt.”
Wauw-factor
“Voor mij is het een sport om alles er tiptop uit te laten zien. Of het nu een feestelijk taartje of een strak ingerichte winkel: mensen moeten binnenstappen en denken ‘wauw, wat ziet dit er gezellig en verzorgd uit!’”
Verjaardagskalenders
“De grootste kick? Als iets wat jij bedenkt voor de winkel ook écht aanslaat. Dat had ik met verjaardagskalenders. Ik vind het dan ook leuk om me betrokken te worden bij de inkoop van merken en producten. Zo stelde ik ooit voor om verjaardagskalenders te verkopen. Binnen no time waren ze uitverkocht. Dat gaf toch wel voldoening . We zoeken bewust naar unieke producten, want het zou toch saai zijn als alle boetieks hetzelfde verkopen. Zo verkopen we bijvoorbeeld de geurstokjes van Atelier Rebul – als enige verkooppunt in de regio. Van sojakaarsen van Marie-Stella-Maris tot een Japans tassenmerk...”
Inspireren
“Het geeft een kick als je een post op Instagram maakt van een leuke outfit in de winkel en klanten daarna speciaal ervoor langskomen in de winkel. Zo kun je mensen echt inspireren op social media.”
Negentig
“Onze vaste gasten zijn goud waard. Neem dat echtpaar van bijna negentig: twee keer per week wandelen ze hierheen en bestellen steevast hetzelfde. Voor hen een uitje, voor ons een groot compliment. Je weet wat ze drinken, hoort hoe het gaat, soms delen ze hun verhalen. Dat is prachtig: Sees is meer dan een winkel of koffiebar, het is een stukje gedeeld leven.”