13/12/2019 | Leestijd 3 minuten

Bij Wulf in de Jordaan krijgt de klant een flesje wijn

Het is een gezellige boel bij Wulf Wonen in de Amsterdamse Jordaan. Het familiebedrijf viert dit jaar het 55-jarige bestaan. Medewerker Nathalie Tusveld (49) vertelt: “Wist je dat ‘Wulfen’ zelfs een werkwoord is geworden? Sommige klanten zeggen dat ze ‘even komen Wulfen…’ als ze hier met koffie inspiratie willen opdoen…”  

Bij Wulf in de Jordaan krijgt de klant een flesje wijn

Wat Arie Wulf 55 jaar geleden begon, hebben zoon Bert en kleinzonen Robin en Dennis Wulf inmiddels overgenomen. In al die jaren zagen de mannen veel klanten vanuit de Jordaan verhuizen naar woonplaatsen als Almere en Nieuw Sloten. Maar de trouwe clientèle reist nog altijd graag af naar Amsterdam. Al is het alleen maar omdat je bij Wulf Wonen een flesje wijn meekrijgt bij je aankoop. Toch leuk!

 

“Verkopen zit in mijn genen!”  

Nathalie: “Ik ben altijd aan het schuiven met de meubels in de winkel. Alles moet kloppen. Het maakt me blij als klanten dat kunnen waarderen. Als je hoort: “Wauw, wat mooi, die groene muur. Dat wil ik thuis precies zo!” Op zo’n moment voel ik me geslaagd. Als je de klant inspireert, ontwikkel je vertrouwen als adviseur. Volgens mij kan ik me ook goed inleven in een persoon. Wist je bijvoorbeeld dat het niet zo moeilijk is om te raden welke kleuren iemand in huis wil hebben? Hij of zij heeft die kleur namelijk vaak ‘bij zich’. Als een dame een knalrode shawl draagt, wil ze vaak ook een knalrode fauteuil, bijvoorbeeld. Het gaat om mensenkennis!”

Genen

Nathalie had geen retail-ervaring voordat ze begon bij Wulf. Maar, zo zegt ze: “Het zit in mijn genen. Volgens mij zou ik alles kunnen verkopen.” Ze studeerde af aan Nimeto, de Utrechtse vakschool voor styling, interieur en vormgeving, waarna ze werkte als etaleur. Ze was tevens styliste voor het televisieprogramma In Holland Staat een Huis. Daarna volgde een carrière als freelance interieuradviseur. En tien jaar geleden maakte ze de overstap naar de winkelvloer van Wulf, waar ze nog steeds styling- en interieuradvies geeft in de winkel of bij mensen thuis. Bezoekers denken vaak dat Nathalie een echtgenote is van één van de eigenaren. “Maar ik ben de enige medewerker in het verkoopteam die geen familie is.”

Internet

Over de retail is Nathalie positief. “Hoe handig die webshops allemaal ook zijn, en hoe mooi die populaire winkel MADE.com ook is die hier recentelijk in de straat is verschenen, voor een goede bank of comfortabele eetstoelen, weet de consument gelukkig nog altijd de kwaliteitswinkels te vinden.”

Vijfhoog achter

Nathalie: “Sommige klanten – veelal Amsterdammers – wonen in een riant grachtenpand, sommigen zitten gewoon in een knus appartement. Maar dat weerhoudt ze er in elk geval niet van om alsnog grote designmeubelen te kopen. Desnoods laten ze die met een verhuislift door het raam naar binnen takelen. Het blijft altijd spannend hoe we weer een hoekbank naar binnen gaan krijgen op vijfhoog achter… Maar meestal gaat het goed!”