12/11/2024 | Leestijd 4 minuten

Bedrijfsleider Danique (24): ‘Mijn kracht zit in multitasking’

Danique Pankow (24) werkt als bedrijfsleidster bij Rachmaninoff Wonen in Utrecht, een specialist in Dutch design banken en kleurrijk interieuradvies. ‘Mijn passie voor interieur is me met de paplepel ingegoten. Mijn moeder gaf ons huis ieder seizoen een make-over.’

Bedrijfsleider Danique (24): ‘Mijn kracht zit in multitasking’

Hoe ben je in de detailhandel terechtgekomen?

‘Ik werk al zo lang ik me kan herinneren in de retail. Zo had ik mijn eerste bijbaantje in een ijssalon. Dat verkopen ging me zo goed af, daar wilde ik in verder! Dus ging ik aan de slag in kleding- en schoenwinkels. Zo heb ik bijvoorbeeld heel lang voor Nike gewerkt, tot ik besloot mijn échte passie te gaan volgen. Na een interieuropleiding ben ik bij Ikea, Homestock en uiteindelijk bij Rachmaninoff Wonen aan de slag gegaan. Daar werk ik nu drie jaar.’

Ik ben heel goed in het inschatten welke collega waar het beste tot zijn recht komt.

 Wat is er zo leuk aan werken voor Rachmaninoff Wonen?

‘Ik werk hier in een klein en knus team. En krijg best veel kansen aangereikt die ik elders niet kreeg. Het is een wat kleiner bedrijf, waardoor je ook al snel meer invloed hebt op de dingen om je heen.’

Welke kansen krijg je hier zoal?

‘Ik ben niet als bedrijfsleidster binnengekomen, maar als stijladviseur en winkelmedewerker begonnen. Toen de vorige bedrijfsleider wegging, kreeg ik de kans om die rol over te nemen. Dat betekende voor mij een hele mooie leercurve.’

Hoe ben in de rol van van bedrijfsleider gegroeid?

‘Ik volgde een cursus Management en Leiderschap. En krijg daarnaast een-op-een begeleiding vanuit Centrum Management Utrecht, dat wordt gefinancierd vanuit Ondernemersfonds Utrecht. Zo leer ik nu alles over digitalisering, wat hopelijk de werkdruk in de winkel wat kan verlichten.’  

Waar komt jouw passie voor interieur vandaan?

‘Die passie is mij met de paplepel ingegoten. Mijn moeder was enorm fanatiek met het inrichten van ons huis. Zo kreeg onze woning elk seizoen een make-over.’

Hoe ziet jouw werkweek eruit?

‘Mijn week begint met een aantal standaard besprekingen, waaronder een meeting met mijn team. Dan bepalen we wat er die week nodig is. Dan kun je denken aan het bestellen van een nieuwe collectie of het inplannen van een meubelwissel. Daarnaast staat er deze week ook een meeting met de leveranciers op de planning. Zij komen vier a vijf keer per jaar naar de winkel toe om te praten over de collectie. Naast al dat praten, geef ik trouwens ook stijladvies. Zo’n advies werk ik dan in een week of twee uit. Daarnaast verzorg ik de salarisadministratie en schrijf ik zo nu en dan ook teksten voor op de website.’

Waar blink je in uit?

‘Mijn kracht zit in multitasking. Ik heb van nature een korte spanningsboog en dat komt hier eigenlijk wel goed uit. Ik bewaak het overzicht, heb de taken helder, maar hoef ze niet allemaal uit te voeren. Ik ben juist heel goed in het inschatten welke collega waar het beste tot zijn recht komt.’

Waar wil je nog beter in worden?

‘Ik zou wel wat netter willen werken en vaker stil willen staan om de dingen te analyseren. Neem het notuleren van al die meetings. Ik wil vaak het liefst zo snel mogelijk overgaan tot de volgende creatieve activiteit, waardoor ik die paar zinnen nog weleens vergeet na te sturen. Niet zo handig, want het is juist goed om dat naslagwerk te hebben.’  

Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?

‘Als ik een stijladvies geef, werk ik een heel plan uit en presenteer ik dat aan de klant. Als hij of zij daar enthousiast over is, is mijn week gemaakt!’