Bart werkt in de leukste branche die er is: “In een woonwinkel is geen dag hetzelfde”
“Bart Middelkoop (32) werkte bij de Rabobank. Daar miste hij ‘creativiteit’ en het contact met mensen. Nu werkt hij bij woonwinkel TH-Living in Utrecht. “In een winkel is er altijd vrolijkheid en gezelligheid, dat trok me." Het mooiste aan zijn vak? “Als een klant alleen komt oriënteren en vervolgens diezelfde week nog de bank koopt die jij net had afgestyled.”

Wat is jouw achtergrond?
“Op de middelbare school was ik ‘goed’ in wiskunde en economie, dus besloot ik iets met cijfers te gaan doen. Ik koos voor de opleiding “Banken en Verzekeringen”. Die rondde ik af, waarna ik bij de Rabobank terechtkwam. Daar kwam ik erachter dat ik het bankenwereldje toch echt veel te stoffig vond. Ik droomde van iets creatievers, en wilde meer met mensen werken, dus gooide ik het roer om! Ik besloot mijzelf om te scholen en ging naar het Koning Willem I Collegein ‘s-Hertogenbosch.”
Hoe ben je bij TH-Living terechtgekomen?
“Via een tante van me, zij heeft mij voorgesteld bij TH-Living. Zij kocht hier in de winkel iets en had een klik met de eigenaresse. Van die keuze heb ik nog geen dag spijt gehad nog geen seconde spijt gehad. Ik geniet ontzettend van het werken in de retail. Van de creativiteit en het contact met mensen. Zo vind ik het heerlijk om mensen, die niet goed weten waar ze moeten beginnen in huis, goed op weg te helpen. Ook vind ik het heerlijk om alle ideeën samen te brengen, om zo tot een uniek, sfeervol en karaktervol interieur te komen.”
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Dat hangt een beetje van de dag af. Wij doen alles met zijn vieren, waardoor de taken zeer divers zijn. Op de maandagen wordt er veel gepland, zoals de transporten, op zaterdag en zondag ben je vooral heel druk met verkopen en op de andere dagen is er ook tijd voor inkoop en styling.”
Hoe ga jij met de klanten om?
“Veel mensen willen rustig binnenkomen en eerst even rondkijken en oriënteren. Op een gegeven moment probeer ik daar doorheen te prikken en ze een beetje te sturen. Wij werken niet op provisiebasis, dus ik schenk de klanten graag alle tijd die nodig is, ook als dat betekent dat we nog even doorgaan als de winkel al dicht is. Wanneer de klant dan een bestelling plaatst, voelt het als een overwinning.”
Wat doe je om bij te blijven in het vak?
“Er is één keer per jaar een verkooptraining en daarnaast zijn er ieder half jaar beurzen/huisshows van de verschillende leveranciers en stoffengroothandels. Daar leren wat de trends zijn en wat goed verkoopt.”
Zijn er ook zaken die je juist in de praktijk hebt geleerd?
“Zeker, vooral praktische dingen. Zo kan iets heel mooi zijn in de showroom, maar wat is een slimme keuze voor de klant thuis? Een tafel van onbewerkt hout is bijvoorbeeld echt niet praktisch met kinderen. Dat is ook weer belangrijk voor de inkoop. Iets kan heel mooi zijn, maar het moet ook goed verkoopbaar zijn.”
Volg je de socials ook een beetje?
“Ja, ik vind het leuk om daar mee bezig te zijn. We volgen hier sowieso de socials van de leveranciers om op de hoogte te zijn van alle ins en outs. Momenteel is het vooral ‘licht’ en ‘organisch’ wat de klok slaat. 80% van wat we verkopen is hetzelfde. Wat dat aangaat, mag er van mij wel weer een keer iets spannends gebeuren!”
Wanneer ga je met een goed gevoel naar huis?
“Dat verschilt per dag. Als op een maandag alles qua planning goed loopt, ben ik al heel tevreden. En op zaterdag en zondag is het bijvoorbeeld fijn als je een betere omzet hebt gedraaid dan in hetzelfde weekend een jaar eerder. Maar nieuwe items die aanslaan geven ook veel voldoening, evenals een bank die ineens beter verkoopt als hij op een andere plek staat en/of anders is afgestyled.”