Stop met verkopen!

10/04/2019

Door: Patricia van Amelsvoort

Helpen inkopen houdt in dat je uitgaat van de wens van de klant. Wat heeft jouw klant nodig? Waar is de klant naar op zoek? Wat is daarbij belangrijk? Om daarachter te komen moet je vragen stellen. Héél veel vragen. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je overkomt als een nieuwsgierig aagje; integendeel, je toont interesse in de klant, en dat is heel wat anders.

Je geeft hen het gevoel dat zij echt gehoord worden, dat wensen echt begrepen worden en dat jij als specialist het aankoopproces van A tot Z gaat begeleiden. Je bent dus geen producten aan het verkopen, maar helpt de klant bij het inkopen van hun droominterieur.

Deze aanpak werkt als tweetrapsraket. Wanneer jij je klant serieus neemt, word jij ook serieus genomen. Omdat jij oprecht betrokken bent, zal de klant je vertrouwen. Zo word je óók een betrouwbare gesprekspartner wanneer het gaat over prijzen en kortingen. Grote kans dat je de deal kunt sluiten!


Patricia van Amelsvoort stond jarenlang zelf op de winkelvloer. Haar ervaring bundelde ze in Verkoopkracht: haar bedrijf geeft verkooptrainingen, speciaal voor de woonbranche. In haar blogs deelt ze haar beste verkooptips met jou.