05/02/2020 | Leestijd 7 minuten

Have a great Day! Harry Bijl blogt over New York

Harry Bijl is net terug van een inspiratiereis naar New York. Hij maakt een lijst van 100 winkels die hij wilde zien en ging op pad. Voor Werk in de winkel blogt over zijn retail belevenissen, de nieuwste trends en de gastvrijheid van winkels in the city that never sleeps.

Door Harry Bijl 

Have a great Day! Harry Bijl blogt over New York

Van kinds af aan ben ik gek op winkels en daarom kijk ik graag rond in steden om te ontdekken wat winkels bijzonder maakt. Recent was ik op ontdekkingstocht naar New York. Het was heerlijk!! In vier dagen legde ik gewapend met mijn camera 130 kilometer af door de New Yorkse straten op zoek naar inspirerende winkels. Bizar om te zien dat winkels op Timesquare maar een paar uur per dag dicht zijn. In de grote straten zijn ze overwegend open van 10 tot 20 uur. Per wijk zie je verschillen. De meeste kleine winkels openen pas om 11 of 12 uur en gaan door tot maximaal 18 of 19 uur, maar als er veel horeca open is, dan zijn ook in de kleine straten de winkels ’s avonds langer open. 

“Je ziet heel, heel, heel veel winkels” 

Verschillende soorten winkels 

De hectiek en dynamiek van de stad voel je goed in de vroege en late uren als honderdduizenden mensen zich verplaatsen. Het is begrijpelijk dat in die hectische omgeving tijd telt. De formule Amazon Go doet het goed op en bij de drukke metrostations. In slechts 10 seconden kan je de winkel in lopen wat pakken en er weer uit zijn. Dan heb je automatisch, via de combinatie van je profiel, sensoren en camera’s betaald. De winkels die opvallen in het straatbeeld creëren vooral stopkracht. Je ziet hele bijzondere gevels, opvallende kleuren op de pui, videobeelden op grote schermen of super creatieve etalages. Je ziet heel, heel, heel veel winkels. Grote merken kom je op meerdere plekken tegen. De vernieuwende winkels maken winkelen en kopen vooral heel makkelijk; overzichtelijk, extra- en toegankelijke informatie en meer hulp(middelen).  

En dat is belangrijk, want uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 68% van de mensen vooral meer gemak wil bij zijn/haar klantreis (alle contacten die ze met de winkel hebben). 18% wil hulp bij oriëntatie, 25% wil hulp bij het kiezen, 45% bij het afrekenen en 12% bij de aftersale.  

Storytelling en showroom 

Winkels profileren zich meer en meer en worden superduidelijk. Zo zie je winkels die lijken op Art galeries of musea. Ze zijn vrij leeg en de goederen worden met veel power en storytelling in de presentaties getoond. Sommige winkels zijn showroom geworden en hebben niet eens meer kassa’s. Je kan er op allerlei manieren producten zien, voelen of ervaren. De informatie krijg je via mensen en/of apparaten. Afrekenen doe je zelf online. Een groep mensen is een zogenaamde BOPIS-koper geworden; buy online en pick in store. Daarom fungeren met name ketens als voorraad hubs. Er is veel, overzichtelijk en in alle soorten en maten. De winkel fungeert als een veredeld magazijn, je kan de producten direct meenemen. Een interessant soort winkel is de Tech Lab store. Deze winkels hebben zich gespecialiseerd in het introduceren van nieuwe merken en producten. In de winkel kan je actief ervaringen op doen en voor de producenten komt er veel informatie over de bezoekers vrij. De aankopen worden thuisbezorgd. Heel bijzonder is ook de groei in circulaire stores. Je hebt winkels op allerlei prijsniveau’s. Een bijzondere duurzame winkels die ik zag was er een waar alleen door sterren gedragen designerkleding verkocht wordt; hier heeft elk item met een eigen verhaal.        

Have a great day!     

Amerikaanse winkels staan bekend om de groteske begroeting die je te wachten staat als je binnenkomt. “Hi, how are you?” Wat mij opviel dat dat in de betere winkels niet meer gebeurt. Je voelt je zeker welkom, maar wordt veel minder overdreven begroet. Na een paar minuten acclimatiseren wordt er op een bijzondere manier contact gezocht. Met bijzondere open vragen die gaan over jou als mens en niet over de producten die worden verkocht. Er ontstaat zo een leuk gesprek. Na een 5 of 10 minuten wordt er een haakje gecreëerd naar de producten. Aan jou de keus of je zelf verder wil of hulp nodig hebt. Een zeer open en dienstbare houding die prettig voelt. Wat ik heel bijzonder vond is de dank betuigende en wensende afsluiting van het winkelbezoek, in bijna alle winkels die ik op mijn lijstje had. “Thank your for visting us” en “Have a nice day”, meestal inclusief het opendoen van de deur. Ook ervaarde ik meerdere keren iets in de geest van “How wonderful is your day going to be?”. In een aantal winkels kreeg ik een snoepje of koekje mee en twee keer een flesje water. Sowieso keek nooit iemand met een blik van die koopt toch niets of wil alleen maar fotograferen. Nee, letterlijk werd gezegd: “Happy to have you with us sir!”.