Een goed verhaal, het begint in de winkel: "Ik wil dat onze winkel authentiek blijft"
Al meer dan een eeuw (sinds 1913) staat Geerlings in het hart van Venlo als een familiebedrijf dat bezoekers blijft verrassen met mooie tassen, reiskoffers en nog veel meer. Als we de pure, vrolijke en ontwapenende Alexandra Geerlings ontmoeten, kunnen we ons niet voorstellen dat de traditie niet wordt voortgezet. Elke stad verdient een winkel zoals Geerlings. Go, Venlo!
Praktisch advies
“Heel veel klanten dénken te weten wat voor tas of koffer ze willen hebben doordat ze in de webhop hebben gekeken. Maar als ze langskomen, gaan ze negen van de tien keer met iets heel anders de deur uit dan ze dachten. Bijvoorbeeld, klanten die denken dat een klein reiskoffertje voldoende is voor een drieweekse reis naar Azië. Dan vraag ik: ‘Moet je niet een grote rugtas hebben?’ Zo zie je maar. Persoonlijk en praktisch advies is de kracht van een winkel.”
Puzzel
“Dit werk is een puzzel. Ergens in de winkel ligt iets dat goed bij de klant past. Ik vind het een uitdaging om erachter te komen wat dat is. Doelgericht verkopen, dat doe je door je oprecht te verdiepen in de klant. Dat vind ik ook zo leuk aan ons warenhuis, er is voor iedereen wel iets te vinden. Daarnaast runt mijn moeder hier een koffie- en theewinkel. Die beleving maakt de winkel extra speciaal.”
Donker
“Soms moet je creatief zijn. Tijdens een stroomuitval werd het hier plotseling pikkedonker en moesten we de klanten via de nooduitgang naar buiten begeleiden. Bij de deur deelde ik bonnen uit voor een gratis drankje in de koffie- en theewinkel van mijn moeder. Dat werkte fantastisch; de meeste klanten kwamen weer terug.”
Orde
“Ik heb door de jaren heen geleerd om dingen stap voor stap te doen. Niet én de etalage stylen én tegelijkertijd het kassasysteem aanleren én klanten helpen. Vroeger was ik wat chaotisch, maar de retail heeft mij geleerd om orde en discipline te scheppen. Vooral sinds ik moeder ben, is structuur mijn grote vriend. Ik vind het lastig dingen uit handen te geven en doe graag veel tegelijk.”
Terugkomen
“Het blijft bijzonder als klanten terugkomen en specifiek vragen naar mijn hulp. Dat beschouw ik als een groot compliment en een teken dat ik iets goed heb gedaan.”
Social media
“Social media is natuurlijk hartstikke goed om je winkel te presenteren. Veel winkels huren daar bedrijven voor in, en dat levert vast veel likes of volgers op, maar ik wil liever dat we dingen zelf plaatsen. Zo blijven klanten onze authenticiteit voelen, en dat heb ik hoog in het vaandel staan.”
Kaartje
“We krijgen natuurlijk veel mensen op bezoek die op reis gaan, gezien de tassen en koffers. Soms krijgen we daarom een ansichtkaartje. Laats nog, vanuit Argentinië, haha. Dit soort gebaren vind ik hartverwarmend, ze maken het werken in de winkel nóg specialer.”
Sausje
“Al twaalf jaar voeg ik mijn eigen ‘sausje’ toe aan het familiebedrijf. Mijn vader is nu 67, de toekomst zal uitwijzen wat mijn rol zal worden. Ik weet waarvoor ik sta, ik werk hier met volle passie. Dat moet je natuurlijk niet doen om alleen maar je ouders te ‘pleasen’. Dan zou ik ook niet zo oprecht kunnen genieten van mijn werk, daar prikt de klant zo doorheen. Als winkelmedewerker straal je het merk van de winkel uit. Authenticiteit is zó belangrijk, mensen willen echte betrokkenheid en sfeer. Daar komen ze voor terug.”