De klantreis is belangrijk! Leer kijken door de ogen van de klant

05/07/2021

Steeds meer winkels brengen hun klantreis in kaart om zich zo te kunnen verplaatsen in hun (potentiële) klanten en de weg die zij afleggen.

De klantreis wordt steeds langer

Klantreizen worden tegenwoordig ook steeds langer en soms ook complexer door alle digitale mogelijkheden en het veranderendeconsumptiegedrag. Heb je de klantreis goed in kaart, dan kan je kijk waar je kan bijschaven of verbeteren. Klanten worden blijer, het merk van de winkel wordt versterkt, hetgeen leidt tot meer effectiviteit, een hechtere verbinding, een hogere klantwaardering en meer verkoop.

Vijf fases van de klantreis

In het boekje 'Kijken als een Klant? Maak een Klantreis!' legt retail expert Harry Bijl je de 5 fases van een klantreis uit en krijg je een aantal goede voorbeelden van INretail-leden die op een bepaald stukje van hun klantreis uitblinken.

Je leert bovendien over de vijf fases in de klantreis: 

  • Bereiken en bewustwording
  • Informatie & overweging
  • Helpen & kopen 
  • Service & maatwerk 
  • Verbinden & aanbevelen 

Nieuwsgierig? Het boekje 'Kijken als een Klant? Maak een Klantreis!' vind je hier.